Boost jouw Instagrampost met hashtags

Je kent ze wel: hashtags. #vacature #employerbranding #werkenbij #recruitment. Maar wat is nou eigenlijk het nut van hashtags en hoe zorg je ervoor dat je de goede hashtags uitkiest? In onze tweede blog over Instagram leggen we het je uit!

Wat is een #hashtag eigenlijk?

Voor we je vertellen waarom je hashtags zou moeten gebruiken bij jouw Instagramposts gaan we eerst even kort in op wat een hashtag eigenlijk precies is en wat Instagram hiermee doet.

Hashtags voeg je toe aan de beschrijving wanneer je een foto plaatst of in de opmerkingen bij je bericht. Voeg je hashtags toe aan je bericht en staat deze openbaar? Dan wordt jouw bericht getoond op de overeenkomstige hashtagpagina. Deze pagina bevat alle openbare berichten waarbij dezelfde hashtag is gebruikt. Zo helpen hashtags Instagram om alle gedeelde content te categoriseren.

What’s in it for me?

Op Instagram komen jouw posts voorbij op de feed van jouw volgers. Wil je ook nieuwe mensen bereiken? Dan is het gebruik van goede hashtags essentieel. Is een Instagram-gebruiker geïnteresseerd in een bepaald onderwerp? Dan is de kans groot dat hij of zij zoekt op hashtags die daarop van toepassing zijn. Wanneer jij gebruik hebt gemaakt van die hashtags komen ze jouw post wellicht tegen. Het gevolg? Meer likes, meer volgers en uiteindelijk: meer potentiële kandidaten!

De beste #hashtags voor jouw post

Helaas kunnen we je geen kant en klaar lijstje geven met hashtags die voor jouw posts zullen werken. Wel vertellen we je meerdere manieren hoe jij kunt komen tot goede hashtags voor jouw Instagrampost.

Zo bestaan er bijvoorbeeld lijsten van populaire hashtags. Het nadeel van deze lijsten is dat ze heel algemeen zijn, zo staan #love, #happy en #cute bijvoorbeeld hoog. Er bestaan ook tools waar je je eigen ideeën voor hashtags in kunt vullen en die je op basis daarvan suggesties geven. Tagsfinder is hier een goed voorbeeld van. Wil je helemaal niet na hoeven denk over hashtags? Dan bestaat er ook nog RiteTag. Vul je tekst in en laat zien welke afbeelding je gebruikt et voila: RiteTag komt met suggesties.

Naast dat je gebruik kunt maken van verschillende tools om te komen tot hashtags, kun je natuurlijk ook op Instagram zelf kijken. Kijk bijvoorbeeld eens welke hashtags worden gebruikt door andere bedrijven die Instagram inzetten voor recruitment!

Je kunt  natuurlijk ook een eigen hashtag maken voor jouw Instagramaccount. Zo maken veel accounts gebruik van de hashtag #werkenbijorganisatie. Check hierbij wel altijd van tevoren of jouw hashtag niet al in gebruik is.

#hoeveel #hashtags #kan #ik #het #beste #gebruiken #?

Oké je hebt de beste hashtags voor jouw post uitgezocht, zijn er dan nog andere dingen waar je rekening meer moet houden? Eén van de dingen waar je over na moet denken is hoeveel hashtags je eigenlijk wilt gebruiken. Je kunt er maximaal 30 toevoegen aan 1 post, maar is dit niet te veel? Er wordt veel geroepen over het ultieme aantal hashtags voor een post, de één zegt 5, een ander zegt 9 en weer een ander dan 12. Wil je zo veel mogelijk interactie bereiken? Gebruik dan ongeveer 5, en in ieder geval niet meer dan 10, hashtags bij jouw post.

Auteur van deze blog:

Esmée Maton

Esmée is werkzaam als marketeer bij Recruiting Academy. Zij is altijd op zoek naar manieren waarop recruitment en marketing met elkaar gecombineerd kunnen worden.

Wil jij ook niets meer missen?

Lees ook onze andere blogs:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*